© Copywright 2019, Innehållet på denna sida tillhör trafikflygare.se    

Kontakt: info@trafikflygare.se

Välkommen, du verkar vara intresserad av att läsa om hur man blir trafikflygare. Här presenterar vi några av de olika vägarna som finns att ta samt tips och råd till dig för att du ska få en så tydlig bild som möjligt av vad du kan förvänta dig som blivande trafikflygare. 

Utbildningen - Modulär & Integrerad

Psykologiskt lämplighetstest

För att kunna söka någon av de flygutbildningar som är direkt kopplade mot yrkeshögskolorna krävs det att du genomfört ett anpassat flygpsykologiskt lämplighetstest med godkänt resultat. Detta finansieras oftast på egen hand.

Den flygpsykologiska bedömningen omfattar bland annat:

  • Begåvningsstruktur

  • Synperceptionsprestation

  • Simultankapacitet och stresstolerans

  • Spatial perception och orienteringsförmåga

  • Långtidsuppmärksamhet (allmän och selektiv)

  • Koordinationsförmåga

  • Uppmärksamhet och koncentration

Vi rekommenderar SIAP, Scandinavian Institute of Aviation Psychology

Kortfattad sammanställning:

Under denna utbildning kommer du att läsa och praktisera för att i slutet inneha en ATPL teori och och ett CPL/ME/IR. Vi kommer i detta kapitel att presentera hur detta går till samt lite tips och råd för dig som snart är klar med PPL eller bara är allmänt nyfiken. Det finns 2 olika vägar att ta, en modulär utbildning eller integrerad. Nedan kommer de krav som ställs på dig innan du kan ansöka för dessa utbildningar

* PPL ( Private pilot license )

* Medical class 1

* Vissa skolor kräver förkunskaper och godkända betyg i Matte B, Fysik A samt engelska B

- Har du inte dessa finns eventuella inträdestest som innefattar samtliga ämnen

Modulär utbildning

För att börja ATPL teori för flygplan kräver det först och främst en ny medicinsk undersökning. Denna heter Medical Class 1, en mer omfattande läkarundersökning med lite fler tester jämfört med klass 2 som du har sedan PPL-utbildningen.

Du läser teori antingen på heltid eller distans, vilket passar dig bäst? Vi rekommenderar att du först och främst ser över din kommande framtid då denna tid förmodligen kommer att kräva en hel del fokus. Fördelarna med heltidsstudier är att du får chansen att träffa lärare som flyger till vardags, träffa nya vänner, möjlighet till feedback under resans gång.

Distansutbildningen kräver en hel del tid framför datorn och böckerna, har du ett heltidsjobb och inte kan få tjänstledigt eller helt enkelt tycker att distans passar dig bättre så går detta alldeles utmärkt. Skolorna erbjuder feedback samt vissa datum du måste närvara för att skriva av prov under de olika ämnena.

ATPL teori består av följande ämnen:

* Air Law

* Operational procedures

* Flight planning & monitoring

* Performance (Prestanda)

* General navigation (Navigering)

* Radio navigation (Radio navigering)

* Principles of flight (Flygningens grundprinciper)

* Instrumentation (Instrument)

* Communication IFR (Kommunikation Instrument flygregler)

* Mass & balance (Massa & balans)

* Human factors (Mänskliga faktorn)

* Meteorology (Meteorologi)

* Aircraft general knowledge (Flygplans kännedom)

Ovan hittar du samtliga ämnen som du ska behärska, en syllabus (mål dokument) delas ut för respektive ämne och med hjälp av god planering och en stark vilja kommer du att klara av slutgiltiga examinationen hos transportstyrelsen.

När man skriver dessa prov så görs det antingen via skolans publicerade provdagar, då kommer en representant ifrån transportstyrelsen med egna datorer och låter dig själv välja vilket prov du ska skriva, detta föranmäls till skolchefen eller via direkt kontakt med provvakten.

När du är inskriven på skolan och påbörjat din ATPL utbildning ser skolan till att du får ett konto och lösenord för skarpa prov. Antal försök per ämne är 4 st totalt samt 6 st så kallade "sittningar". En sittning är på en 14 dagars period med start den dagen och tidpunkten du startar en sittning, under dessa 14 dagar kan du skriva så många prov du känner att du klarar av.

Efter avslutad teoriutbildning med samtliga ämnen godkända hos transportstyrelsen börjar nu en riktigt spännande tid, TIME BUILDING!

För att påbörja den praktiska utbildningen behöver du ha loggat 100 timmar PIC (Pilot in command, där du själv flyger som befälhavare) din loggbok. Dessa timmar är helt upp till dig vad du vill göra, vi rekommenderar att du har kul och lär dig så mycket du kan under denna period. Att åka utomlands och flyga ger en enorm erfarenhet, men även inrikes i Sverige gör dig fullt redo för nästkommande flygutbildning där multi engine och Instrument träning står i fokus.

Att flyga 100 timmar PIC kommer att ge dig ett bra självförtroende och du kommer att lära dig en massa om vilka styrkor samt svagheter du sitter på, jobba på och se varje minut i luften som värdefull.

CPL /ME /IR 

Tidsram: 3-4 månader

Minst 55 timmar träning för att få flyga upp som delas upp på följande vis;

* 30 timmar simulator träning

* 10 timmar enmotor IR (Instrument Rating)

* 15 timmar flermotor IR (Instrument Rating)

Den praktiska delen under denna tid består mycket av instrument flygning, flygning i sämre väder än vad du stött på sedan tidigare och start och landning i dålig sikt. Du lär dig i denna fas hur trafikflygningen ser ut och gör precis samma sak som de stora flygbolagen gör, fast i ett mindre flygplan som är certifierad och utrustad med de nödvändiga instrument som krävs för flygning i alla väder.

 

Du kommer att ha stor användning av de kunskaper du fått under ATPL teorin och flyglärarna är där för att hjälpa och guida dig. Här rekommenderar vi återigen planering och en vilja att hela tiden bli bättre och good airmanship!

MCC - Multi Crew Cooperation

När du äntligen är klar med ATPL teori med samtliga ämnen godkända hos transportstyrelsen, 100 timmar PIC i din loggbok och flugit upp för CPL/ME/IR så väntar denna kurs.

Du har en del tid du flugit själv, fattat beslut på egen hand och visat dina instruktörer hur du prioriterar och strukturerar dina flygningar. Hur agerar du nu under samarbete med en helt ny pilot vid din sida? Detta är så nära verkligheten du kommer under utbildningen och vi rekommenderar att du lyssnar dig för gällande vart du ska ta denna kurs. Det går utmärkt att göra den utomlands och jämföra priser, dock kan det vara bra att sikta in sig hos någon skola som erbjuder MCC kursen med en större maskin, exempelvis B737-800 / A320 eller liknande. Vad gäller arbetsansökan efter denna kurs spelar det inte så stor roll vart du gjort detta, men för din egna skull och utveckling så är en jetmaskin att föredra om du har det som önskemål för första jobbet.

Kursen i sig består av 20 timmar simulatortid där du blir placerad med en simpartner och fokus ligger på CRM ( Crew resource management ) - samarbetet mellan dig och din partner i simulatorn. Checklistor, briefing, nödprocedurer och teamwork står i fokus!

Detta är bland de roligaste och mest givande, ytligare en god möjlighet att träffa ännu fler nya vänner och bygga ditt kontaktnät. När du är klar med denna kurs, som tar ca 2 veckor, så kan du nu börja söka DITT FÖRSTA PILOTJOBB!

Integrerad utbildning

Denna utbildningsväg innebär att du söker dig till de skolor i Sverige, eller utanför som erbjuder dig ett heltidsprogram där du går från ett koncept som är "from zero to hero". Du går alltså på snabbast möjligast väg från ett PPL till att ha allt du behöver för att kunna söka jobb. Du läser fortfarande samma teori och tränar på samma moment liksom en modulär utbildningsväg. Vissa av dessa skolor med statligt finansierad utbildning erbjuder även en smidigare väg till en intervju med välkända flygbolag i Skandinavien. 

Vi rekommenderar varken det ena eller det andra, då det är helt upp till dig själv att avgöra vad som passar just dig! Båda vägarna erbjuder precis samma certifikat och du kommer i slutändan ha samma möjlighet att få ett jobb som trafikflygare.

Vill du veta mer om vilka skolor som erbjuder utbildningar till trafikflygare, tryck på fliken "SKOLOR".